Selecteer een pagina
Minibreak Schiermonnikoog

Verslag Minibreak Schiermonnikoog

13-15 juni 2021

Verbinding met gelijkgestemden, maar ook de ruimte om individueel iets te doen.
Ruimte voor autonomie: eigen keuzes maken en ideeën inbrengen.
Omkijken naar elkaar en overleggen. Helemaal jezelf kunnen zijn.
Prachtig mooi weer. Echt even weg en ontspannen: vakantie. Het was er allemaal!!

Daarbij komt nog dat we ontzettend hebben gelachen; af en toe tot tranen toe. Heerlijk om dezelfde humor te hebben!

De afgelopen 3 dagen was ik met een ontzettend leuke groep van 9 mensen op Schiermonnikoog, voor de Minibreak die ik een aantal keren per jaar organiseer.

Zondag kwamen alle deelnemers met de boot van 12.30 uur naar het mooie eiland. Er stond een bus voor ze klaar om hen naar het hotel te brengen, waar ik ze verwelkomde rond 13.30 uur.
We hebben kennisgemaakt op het terras en wauw, wat ontstond er snel verbinding!! Dat er verbinding zou ontstaan, daar twijfelde ik niet aan. Maar dat deze groep zo snel echt verbonden was met elkaar, dat vond ik heel bijzonder.
Een van de deelnemers was jarig en trakteerde de groep op een drankje.
Daarna was er tijd om rustig te installeren op de hotelkamer. Iedere deelnemer had een eigen tweepersoonskamer met douche/bad en toilet. Ik vind het belangrijk dat ieder zijn/haar eigen persoonlijke ruimte en voorzieningen heeft.
Er werd overlegd over wie, waar zin in had. Opgesplitst in groepjes of tweetallen en een enkeling ging alleen, lekker op verkenning. Een aantal mensen was nog niet eerder op Schiermonnikoog geweest en dan was het leuk dat een aantal anderen, die wel eerder waren geweest, tips kon geven over leuke plekjes om te bezoeken.
Om 18.30 uur verzamelden we in het hotel voor een viergangendiner. Er werden twee voorgerechten geserveerd en natuurlijk een lekker dessert. Voor het hoofdgerecht kon een keuze worden gemaakt uit een vlees-, vis- of vegetarisch gerecht. De mensen met dieetwensen kregen, indien nodig, een gerecht van de kaart.
’s Avonds heeft een aantal mensen voetbal gekeken op het tv-scherm in het hotel, een ander groepje vertrok voor een drankje naar een gezellig terras in het dorp.

Maandagochtend begonnen we de dag met een gezamenlijk ontbijtbuffet in het hotel.
Na afloop werden er plannen gesmeed voor de periode tot de lunch.
Ik vond het ontzettend mooi te zien dat iedereen oog had voor elkaar en dat er als vanzelf overlegd werd over gezamenlijke, dan wel individuele activiteiten. Heel fijn dat de deelnemers die behoefte hadden aan een momentje alleen zijn, alle ruimte namen en kregen om dit te doen.
Om 13.00 uur stond er een heerlijke en keurig verzorgde lunch voor ons klaar, waar we van hebben genoten.
’s Middags zijn een aantal mensen gezamenlijk naar het strand geweest. Een ander groepje zocht de schaduw van het bos op en weer een ander koos ervoor te genieten van een goed boek op het terras of een fietstocht.
Na een heerlijke middag, konden we ’s avonds weer aanschuiven voor een lekker diner in het hotel. Met goed gevulde magen en na een frisse douche, vertrok een groep naar het strand om naar de zonsondergang te gaan kijken. Een deelnemer nam wat tijd voor zichzelf en weer een ander ging op tijd naar bed. Heerlijk dat iedereen zo bewust koos voor samen of alleen zijn momenten.
Deze avond sprak menigeen uit dat het wel heel erg jammer was, dat het morgen al weer de laatste dag was. De vakantiesfeer was nog volop aanwezig en de verbinding met elkaar was groot.

Dinsdag was, zoals gezegd, al weer de laatste dag van de Minibreak.
De dag begonnen we met een ontbijtbuffet en ’s middags was de lunch ons afscheidsmoment. De helft van de deelnemers nam vervolgens de bus om om 13.30 uur de veerboot terug naar Lauwersoog te nemen. De andere helft nam een boot (of twee) later en een deelnemer bleef nog een paar dagen langer op eigen gelegenheid.

De deelnemers beoordeelden deze Minibreak gemiddeld met een cijfer 8!

– Jolanda Westra –

Minibreak Schiermonnikoog
Hoogbegaafde volwassenen

Een Minibreak naar Schiermonnikoog, klinkt heerlijk. Een minibreak met gelijkgestemden die ook wel eens hoogbegaafd kunnen zijn, klinkt dan weer spannend en misschien ook wel een beetje raar. Hoor ik wel bij zo’n “clubje”? Is dat wel iets voor mij een “groepsreis”.  Toch kriebelde er iets in mij en besloot ik me aan te melden. Wat ben ik daar blij mee. Wat een heerlijke paar dagen, wat bijzonder dat er tijdens het voorstel rondje al (h)erkenning is. Wat fijn om te merken dat “we” tegen veelal dezelfde dingen aan lopen. Heerlijk dat er geen vastgelegd programma is, maar dat er naast goede zorg voor de innerlijke mens, veel ruimte is om zelf in te vullen. Al naar gelang er ontstaat in de groep. Waarbij een ieder heel erg puur zichzelf kan en mag zijn. Mijn conclusie, ik hoor zeker bij dit “clubje” en voel me daar ook senang bij. En deze minibreak is niet zoals de geijkte groepsreis, maar juist een fijn en veilig samen zijn op een heerlijke plek.

Annet Pietersma

Leeuwarden

Verslag Minibreak Schiermonnikoog
12-14 september 2021

Om half 2 komt iedereen aan bij het hotel. We zijn met 7 personen in totaal.
Onder het genot van een bakje koffie en thee op het terras stellen we ons aan elkaar voor. Waar komen we vandaan, hoe ziet ons dagelijks leven eruit maar vooral ook; welke invloed heeft de hoogbegaafdheid in ons leven. We merken gelijk dat de verschillen niet zo heel groot zijn. Bij veel van de deelnemers komt naar boven dat zij zichzelf beter hebben leren kennen door hun kinderen of door het werken met deze doelgroep. Dat maakt meteen veel los en er komt veel herkenning naar boven. De verbinding is gemaakt!

Na gesetteld te zijn in ons hotel hebben we ervoor gekozen met de hele groep het strand op te zoeken. Bij deze groep heeft iedereen vooraf een fiets gereserveerd dus na die te hebben opgehaald kunnen we meteen vertrekken. Na een heerlijke wandeling op het strand op blote voeten, nemen we een hapje en een drankje bij het strandpaviljoen. De tijd vliegt voorbij: tijd om terug te gaan naar het hotel voor het diner. Het eten in het hotel wordt als erg goed ervaren en het dineren is uitgebreid dus veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan. Na het diner trekt iedereen zich terug in de kamer, moe maar voldaan.

De volgende ochtend staat er een uitgebreid ontbijtbuffet klaar met koffie en thee, warme broodjes, veel soorten beleg en zelfs pannenkoekjes. Na het ontbijt kiest de meerderheid ervoor even alleen op pad te gaan. De een gaat winkelen, de ander mountainbiken in het bos. Vervolgens bij de lunch ontmoeten we elkaar weer en oppert een deelnemer een strandtekening te maken. Met een paar van de groep gaan we dat doen. Een kunstenaar tekent de lijnen uit en wij mogen met harken het zand losmaken zodat er een tekening ontstaat. Een fysieke klus op het strand zodat je hoofd heerlijk leeg raakt. Wat een mooie ervaring!

Vervolgens komen we terug bij het diner en is het weer erg fijn met de groep samen te zijn. De afwisseling tussen alleen op pad, met een klein groepje op pad en met de groep samenkomen wordt als erg fijn ervaren.

Helaas is het de volgende dag alweer  de laatste dag. 1 deelnemer vertrekt met de boot om half 2 en de rest besluit nog even te gaan winkelen. Gezamelijk sluiten we af met een bak koffie op het terras. Met een voldaan gevoel en het gevoel echt verbinding te hebben gemaakt vertrekken 5 deelnemers met de boot naar huis. 1 deelnemer heeft nog een nachtje extra bijgeboekt. Genieten!

De deelnemers beoordeelden deze Minibreak gemiddeld met een cijfer 8,3!